USA:n painoteollisuus uuteen uskoon - Painoteollisuus rakennemuutoksessa
Yhdysvaltojen kaupallinen painoteollisuus ei ole vain muutoksen kourissa: se joutuu määrittelemään itsensä täysin uudestaan. Painoteollisuudesta on tulossa jotain aivan muuta kuin mitä se on ollut.
Andrew D. Paparozzi, NAPL:n pääekonomisti
Rakenteeltaan Yhdysvaltojen painoteollisuus on suuri liiketoiminta, jossa on paljon pieniä toimijoita, joiden tulopohja on yhä erilaisempi.
Yhdysvalloissa on 25 200 painolaitosta - toimijoiden määrä on suurempi kuin millään muulla teollisuuden alalla. Työntekijöiden määrässä painoteollisuus on yhdeksäs (434 000 henkilöä) ja myynnin arvolla (78 miljardia dollaria) mitattuna kahdeskymmenes.
Yli 65 prosentilla USA:n kaupallisista painolaitoksista liikevaihto on miljoona dollaria tai vähemmän ja yli 85 prosentilla liikevaihto on kolme miljoona tai vähemmän. Vain kolmella prosentilla liikevaihto on 20 miljoona tai enemmän.Suurimman kolmen prosentin yhteenlaskettu liikevaihto on kuitenkin lähes puolet koko alan liikevaihdosta, kun pienimmät 85 % yrityksistä saa kokoon vain alle 20 % alan liikevaihdosta.
Kaikenkokoisille yrityksille yhä tärkeämpiä ovat uudet palvelut kuten vaihtuvan datan digitaalinen painaminen, tietokantojen hallinta, postitus, täyttäminen ja monikanavamarkkinointi (mukaan lukien PURLS, QR koodit ja kampanjaseuranta/raportointi).
Itse asiassa NAPL:n "Teollisuuden tila" -raportista selviää, että lähes 40 % tutkittujen yritysten tuloista tulee muusta kuin litografiasta. Vuonna 2006 tuo luku oli 25 % ja vuonna 2000 13 %.
Lamasta toipuminen
Painoteollisuus kamppailee parhaillaan toipuakseen kaikkien aikojen pahimmasta lamasta. NAPL:n arvion mukaan teollisuuden myynti on laskenut 21 % verrattuna lamaa edeltävään aikaan. Vuonna 2008 myynti väheni 5,3 %, vuonna 2009 pudotus oli 15 % ja vuonna 2010 1,4 % kunnes lasku pysähtyi vuonna 2011. Laman syvimmässä pohjassa huimat 86 % tutkimukseen osallistuneista yrityksistä kertoi myynnin laskeneen.
Tänä vuonna odotamme painoteollisuuden myynnin kasvavan yhdestä kolmeen prosenttia. Uskomme myynnin kasvun jatkuvat keskimäärin 2-3 prosentin vauhdilla vuosikymmenen puoliväliin sakka - teollisuus on siis noususuhdanteessa ensi kertaa vuosien 2004-2007 jälkeen. Joskus ennen tämä olisi merkinnyt hyviä aikoja kaikille pystyssä pysyneille yrityksille. Nyt tilanne on toinen: painolaitokset joko valmistautuvat uuteen nousuun (vastakohtana lamasta selviytymiselle) tai ne putoavat kelkasta.
Markkinasuuntautuneisuus
Monet valmistelevat siirtymistä painopalvelujen tarjoajista markkinointipalvelujen tarjoajiksi. Yksi syy siihen on kasvupotentiaali, sillä kaikki NAPL:n listan kärjessä olevat palvelut liittyvät markkinointipalveluihin: vaihtuvan datan digitaalipainatus, staattisen sisällön digipainatus, web-to-print, monikanavapalvelut ja tietokantojen hallinta.
"Teollisuuden tila"-tutkimuksen osallistujat odottavat nopeinta kasvua seuraavilta kolmelta vuodelta. Toinen syy on siinä, että siirtymien pois hyödyke-bisneksestä tarkoittaa mukaantuloa asiakkaan työhön aikaisemmin, pysymistä mukana pidempään ja asiakkaan viestintätarpeiden laajempaa tyydyttämistä.
Onnistunut siirtyminen
Toistaiseksi vain harvat ovat onnistuneet siirtymään markkinointipalvelujen tarjoajiksi. Ne, jotka ovat onnistuneet, kertovat menestyksen alkavan näin:
• On ymmärrettävä, että vaihtuvasisältöinen digitaalipainatus, monikanavapalvelut ja tietokantojen hallinta jne. ovat kaikki uutta liiketoimintaa, eivät vain kirjapainobisneksen jatketta.
• Yrityksen imagoa on muutettava sekä ulospäin - "vakuutettava asiakkaille, että pystymme muuhunkin kuin painamiseen" - ja sisäisesti - vakuutettava henkilöstölle, että tämä on yrityksen uusi suunta ja uudet palvelut eivät ole entisiin nähden avustavia tai toissijaisia.
• On kehitettävä uusia taitoja kuten konsultoiva/tiimimyynti, markkinointi, tietokantojen hallinta, informaatioteknologia ja strateginen suunnittelu.
• Palvelut on integroitava - ei vain lisättävä - ohjelmiin, jotka auttavat asiakkaita viestimään entistä tehokkaammin omien asiakkaidensa kanssa. Eräs painotalon johtaja kertoo, että hänen yrityksensä siirtyi onnistuneesti markkinointipalvelujen tarjoajaksi "tulemalla asiakkaidensa ulkovahvistukseksi" ja "työskentelemällä sopusoinnussa asiakkaiden kanssa, jotta he saavuttaisivat haluamansa tavoitteet kaikilla viestinnän alueilla".
Vain perusteltuja investointeja
Yhdysvaltojen painotalot valmistautuvat toipumaan lamasta myös investoimalla yrityksiinsä. NAPL:n laajan investointi-tutkimuksen osallistujat ilmoittavat, että heidän tärkein investointikohteensa seuraavien kolmen vuoden aikana on digitaalinen infrastruktuuri (työasemat, serverit jne.). Seuraavina listalla ovat sidonta/jälkikäsittelylaitteet ja - järjestelmät (koska millään painolaitoksella ei ole varaa menettää tuottavuuden lisäystä prepress/premedia-alueella tai painossa jälkikäsittelyn pullonkaulojen vuoksi), web-to-print/e-kauppa, vaihtuvan datan digipainatus, postitus ja työnkulkuratkaisut.
Tärkeimmiksi luokiteltuja investointeja ovat nopeuden ja tuottavuuden lisääminen työnkulkua parantamalla, työvoimakustannusten pienentäminen automaation avulla ja uusille markkina-alueille tai uusiin suuntiin lähteminen. Vaikka yhdysvaltalaiset painotalot ovat valmiita investoimaan, on erittäin tärkeää huomata, että niiden lähestymistapa on maltillinen kuten tutkimuksestamme ilmenee: "Kyllä, meidän on investoitava. Mutta investoimme vain, kun investointi on perusteltu ja johtaa selkeään tuottoon. Emme investoi vain siksi, että kilpailijamme investoivat, koska saamme jotain edullisesti tai koska kyse on uudesta, kuumasta jutusta.
Maksimoi tuottavuus
Yhdysvaltalaiset painotalot valmistautuvat toipumaan lamasta hyväksymällä vaikeat tosiasiat toimialastaan.
Laskusuhdanteen päättyminen ei enää kasvata virhemarginaaliamme. Painolaitosten täytyy maksimoida tuottavuus ja minimoida kulut yhtä tarkasti nousu- kuin laskusuhdanteessa. Ne eivät saa sallia huonojen tapojen hiipiä takaisin, tai kuten eräs teollisuuden johtajista sanoi: " kiirettä ei voi käyttää tekosyynä siihen, ettei toimintaa paranneta".
Töiden läpimenoaikojen ja pituuksien lyhentyessä on olennaista päästä saumattomaan digitaaliseen työnkulkuun, joka minimoi työvaiheet ja niiden välisen ajan. Tämä on tärkeää myös siksi, että erittäin voimakkaasti kilpailluilla markkinoilla asiakkaat eivät hyväksy minkäänlaista tehottomuutta. Erinomaisen kuvauksen uudesta todellisuudesta antoi toinen johtaja: "Meidän täytyy hallita kustannukset minuutti minuutilta aivan eri tavoin kuin koskaan ennen. Meidän täytyy varmistaa, että meillä on laadukas johtamisjärjestelmä, joka tukee jatkuvaa toiminnan parantamista niin että kustannukset pienenevät ja tehokkuus kasvaa. Toimintaa on johdettava poikkeuksellisen hyvin, jos mieli jäädä henkiin".
On merkkejä siitä, että monet suhtautuvat muuttuneeseen todellisuuteen vakavasti: NAPL:n "Teollisuuden tila"-tutkimuksen osallistujat odottavat keskimäärin 4,5 % nousua myynnissä työntekijää kohden (eli 150 622 dollaria aiemman 144 167 dollarin sijaan), mikä on reilusti enemmän kuin viime vuoden 2,9 % nousu.
Ennätyksellisestä vakauttamisesta huolimatta kilpailu kiristyy. Vuodesta 2007 lähtien yli 3 500 painolaitosta on poistunut markkinoilta, mikä merkitsee 11 % vähenemistä. Vuodesta 1998 painojen määrä on vähentynyt 10 000 eli 28 %.
Siitä huolimatta kilpailu kiristyy, kun digitointi ja internet rikkovat rajoja ja päästävät kaikki käsiksi toistensa liiketoiminta-alueisiin. Kun yhdysvaltalaiset painotalot ennen tunsivat kilpailijansa, nyt heidän täytyy ennakoida kilpailua, koska uusi kilpailun aalto voi tulla mistä tahansa. Eikä pidä olettaa, että huomisen kilpailu muistuttaisi mitenkään tämänpäiväistä.
Enää ei riitä, että tulee paremmaksi siinä, mitä on aina tehnyt. Kestävä menestys painoteollisuudessa vaatii uutta ajattelutapaa, uusia malleja ja lähestymistapoja. Kaikkien alalla toimivien on kysyttävä itseltään, mitä innovatiivista he tekevät.
Emme voi sallia missään organisaatioissamme entisen kaltaista "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä" -mentaliteettia. Eräs "Teollisuuden tila"-tutkimuksen osallistuja tiivisti asian parhaiten: "Emme voi pysyä paikoillamme. Meidän täytyy kokeilla uusia asioita ja miettiä prosessejamme nähdäksemme, mikä toimii ja mikä ei. Ja jos joku toimii, meidän on kysyttävä itseltämme, toimiiko se myös tulevaisuudessa." Meidän on myös kysyttävä itseltämme, mitä teemme tänään paremmin kuin kuusi kuukautta sitten. Ja mitä teemme paremmin seuraavien kuuden kuukauden kuluttua verrattuna nykyiseen?
Teollisuus uuteen uskoon
Lyhyesti sanoen, yhdysvaltalaisen kirjapainoteollisuuden tulevaisuutta ei mitata painolaitosten lukumäärällä, painokoneasennuksilla, offset-tuotannolla tai paperinkulutuksella vaan niiden tuhansien yrittäjien innovaatioilla, jotka löytävät uusia tapoja tarjota lisäarvoa asiakkaille. Ne tarjoavat palveluja, joita ei ollut viisi vuotta sitten. Ja viiden vuoden kuluttua ne tarjoavat palveluja, joita ei ole tänään. Ne parantavat painoalaa, eivät hylkää sitä. Ne ymmärtävät olevansa viestintäbisneksessä ja että viestintäbisnes on molempia osapuolia vahvistavaa, ei poissulkevaa: se on painamista ja jotain muuta, ei painamista tai…
Kuten erään menestyvän yrityksen toimitusjohtaja kertoi NAPL:lle: "Me haastamme aina sen, mitä on nyt. Ymmärrämme, että emme ole vain painajia. Etsimme uusia ja parempia tapoja levittää tietoa… ja luomme teollisuudenalamme uudelleen". Juuri sitä tämä yrittäjä ja hänen kollegansa tekevät. Työn tulos - aivan uudenlainen painoteollisuus - on erittäin mielenkiintoinen.
Lähde:
LÄHDE DRUPA INTERNATIONAL -JULKAISU (5.5.2012)